26.11.2018

Czym jest jediizm...


Jediizm jest to jedna z najnowszych religii, która powstała na świecie. W spisach ludności pojawiła się dopiero na samym początku XXI wieku. Jako religia została zarejestrowana w roku 2007. Inspiracją do jej utworzenia były oczywiście Gwiezdne Wojny. Opiera się ona na 21 założeniach zaczerpniętych właśnie z omawianej sagi.

Kiedy w 2007 roku złożyłem apostazję w kościele rzymsko-katolickim, do którego wbrew mojej woli zostałem zapisany w roku 1983, zacząłem poszukiwanie wiary, która byłaby dla mnie czymś naprawdę prawdziwym. Poszukiwania te zajęły mi 6 lat, kiedy to postanowiłem przyjąć chrzest w jediizmie. Oczywiście zanim to uczyniłem dogłębnie poznałem całą filozofię i zasady dotyczące tej religii. Bardzo spodobał mi się fakt, że w jediizmie są tylko 2 sakramenty, mianowicie chrzest i małżeństwo. By przyjąć chrzest nie trzeba być nawet w miejscu jego zatwierdzenia, dzięki czemu mogłem zrobić to w pełni bezpłatnie w Nowej Zelandii. Jedyne, co mnie kosztowało to certyfikat chrztu, ale jest on nieobowiązkowy, jednak zależało mi na tym, by go mieć. Na certyfikacie można dowiedzieć się, że przyjmując chrzest w tej religii stałem się także jej kapłanem, dzięki czemu mam prawo udzielać w niej ślubów. Niestety tego sakramentu sam nie doświadczę, bo moja druga połowa jest innej wiary, niż moja, więc pozostał nam tylko ślub cywilny.



Jak już wspominałem religia Jedi składa się z 21 założeń zwanych maksymami. Są to dzielność, sprawiedliwość, lojalność, obrona, odwaga, wiara, pokora, nieustraszoność, szlachetność, szczerość, czyste motywy działania, dyscyplina, skupienie, dyskrecja, medytacja, trening, integralność, moralność, zrozumienie konfliktu, interwencja i harmonia.
Ponadto w jediizmie mamy także 16 nauk dotyczących postępowania w różnych sytuacjach, używania swoich umiejętności w szczytnych celach, kultywowanie empatii (co jest mi nad wyraz bliskie), pomagania słabszym i potrzebującym oraz wiele innych tego typu pozytywnych działań.
Osobiście staram się osiągnąć pełnię swojej wiary i doprowadzić samego siebie do przestrzegania wszystkich możliwych zasad w niej panującej. Nie jest to łatwe, gdyż ciężko jest pozbyć się zakorzenionych poglądów, ale próbować nie przestaję. Wiara ta przyniosła mi wewnętrzny spokój w wielu sytuacjach, pozwoliła łatwiej przeżyć tragedie, które spotkały moich bliskich, a także sprawiła, że potrzeba działania na rzecz ludzi i zwierząt jest jeszcze silniejsza. Co za tym idzie przyczyniła się do polepszenia życia wielu stworzeniom.

Jediizm w wielu krajach wywołał mnóstwo kontrowersji. W Wielkiej Brytanii na przykład, głośna była sprawa sądowa, gdy pracownik firmy nie chciał zdjąć kaptura uważając, że Jego religia zezwala Mu na jego noszenie. Wygrał sprawę w sądzie, został przywrócony do pracy i uzyskał od firmy oficjalne przeprosiny. W niektórych krajach możliwe są już kościelne śluby konkordatowe (między dwiema religiami). W innych studenci uniwersytetów walczą o budowę świątyń jediistycznych. Kto wie, może pewnego dnia takie świątynie pojawią się w Polsce?

Jeśli macie jakiekolwiek pytania, zapraszam do dyskusji tutaj lub na privie.


Zapraszam również na stronę internetową, gdzie można poczytać więcej o jediizmie (w języku angielskim).
https://www.templeofthejediorder.org/doctrine-of-the-order

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz